من الأيات القرآن الكريمة
Jom Dengar Al Quran
MaCaM MaCaM BloG

Dapatkan animasi di Sini
KAMI RINDUKANMU, KEKASIH ALLAH YA RASULULLAH

Jom Ikut Mee Udang....

Thursday, August 19, 2010

Sijil halal segera hotel



SAJIAN berbuka dari dapur halal dapat memberi keyakinan kepada pelanggan beragama Islam.



PUTRAJAYA - Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) akan mempercepatkan proses permohonan sijil halal di kalangan pengusaha hotel yang berbuat demikian sebelum bulan Ramadan bermula.
Langkah itu diambil selepas rekod Jakim sehingga semalam mendapati hanya 63 buah dapur di 32 hotel daripada 2,360 buah hotel di seluruh negara mempunyai Sijil Halal Malaysia.
Daripada 32 hotel itu pula, lapan daripadanya bertaraf lima bintang manakala sembilan bertaraf empat bintang.
Ketua Pengarahnya, Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz berkata, langkah itu dibuat bagi menggalakkan lebih ramai pengusaha hotel di negara ini memohon sijil halal sama ada menerusi Jakim atau jabatan agama Islam negeri.
"Memandangkan bulan Ramadan akan tiba tidak lama lagi, pasti banyak majlis berbuka puasa akan diadakan di hotel-hotel. Jakim akan menyediakan pegawai khusus untuk memproses permohonan sijil halal itu tanpa pihak hotel perlu mengikut giliran," katanya kepada pemberita di sini semalam.
Sehubungan itu, Wan Mohamad berkata, Jakim bersama Perbadanan Pembangunan Industri Halal dan Persatuan Hotel Malaysia kini giat menganjurkan kursus kesedaran kepada para pengusaha hotel.
"Melalui kerjasama ini pengusaha hotel diharap akan memandang serius mengenai sijil halal itu," katanya.
Sementara itu, Pengarah Bahagian Hab Halal Jakim, Saimah Mukhtar memberi jaminan akan memproses semua permohonan sijil halal dalam tempoh kurang daripada dua minggu.
Bagaimanapun, katanya, ia bergantung kepada jumlah permohonan yang diterima pada satu-satu masa selain permohonan perlu memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan.
"Permohonan yang diterima awal akan segera diproses oleh pegawai yang bertanggungjawab menjalankan proses pengauditan dan jika dapur hotel itu mencapai piawaian yang ditetapkan, sijil halal akan terus dikeluarkan.
"Kita memang memberi keutamaan kepada permohonan yang dibuat oleh pengusaha hotel sejak dari dulu lagi sebab kita mahu mereka mempunyai pensijilan halal yang sah," ujarnya ketika dihubungi semalam.
Menurut Saimah, setakat semalam tidak ada permohonan yang menunggu giliran kerana semua permohonan sudah menjalani proses pemeriksaan dan sudah diaudit. Kredit to KOSMO

Post a Comment

Komen Anda

Berita Semasa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...