من الأيات القرآن الكريمة
Jom Dengar Al Quran
MaCaM MaCaM BloG

Dapatkan animasi di Sini
KAMI RINDUKANMU, KEKASIH ALLAH YA RASULULLAH

Jom Ikut Mee Udang....

Sunday, March 20, 2011

Nak Kurus ?? Baca ini....



[REPUBLIKA] LONDON - Cili sudah dikenal pasti sebagai agen pencetus keluarnya keringat secara semulajadi. Fakta itu menginspirasi para penyelidik untuk membangunkan ekstrak cili yang nantinya memberi manfaat bagi menurunkan berat badan.

Efektifkah? mungkin terjadi. Sebabnya, dalam beberapa kajian ekstrak cili yang digunakan sebagai bahan campuran kuih coklat mampu membakar jumlah kalori secara signifikan.

Dari laporan ringkas yang diberitakan Dailymail (7 / 3), pasukan penyelidikan sebuah pengeluar makanan di Inggeris mendakwa telah menemui bahan yang berasal dari ekstrak cili yang telah ditambah ketika menyajikan makanan berupa puding. Bahan itu mempunyai khasiat untuk mengeluarkan keringat secara semulajadi melalui pembakaran kalori di dalam badan.

Ekstrak yang diketahui bernama dihydrocapsiate (DHC) yang dijumpai oleh pasukan penyelidikan tersebut mampu mempercepatkan metabolisma tubuh.

Ekstrak cili ini telah dijual dalam bentuk pil suplimen diet yang banyak dipasarkan di AS dan Jepun. Khusus Jepun, pengeluar makanan di negara itu telah mengajukan rancangan mendaftarkan penemuannya pada Badan Pengawas Standard Makanan.Harapan mereka ekstrak cili itu boleh digunakan sebagai bahan tambahan pada coklat, makanan penutup dan makanan khusus para pendiet.

Di Inggeris, ekstrak tersebut telah digunakan sebagai zat tambahan makanan. Setakat ini, Lembaga Pengawas Standard Makanan Inggeris (FSA) menyatakan esktrak cili diterima oleh ramai pengguna.Namun demikian, Suruhanjaya Eropah belum memutuskan apakah ekstrak cili tersebut boleh dijual atau tidak. Jika diluluskan, produk dengan DHC bakal muncul di pasaran.

Tetapi ahli diet mengatakan bahawa campuran ekstrak cili ke dalam makanan hanya memberikan kesan yang minimum. Mereka mendakwa makanan yang mengandungi DHC mungkin akan membakar hanya 50 kalori ekstra per hari.

Pengeluar perasa masakan asal Jepun, Ajinomoto, bercadang untuk membuat ekstrak cili dalam kandungan kecil sekitar 3 mg, Syarikat itu menyatakan kejayaan menurunkan berat badan sangat bergantung pada gaya hidup dari setiap pelanggan.

Terlepas dari kesan minimum, Tam Fry, dari Forum Obesiti Nasional mengatakan idea mencampurkan ekstrak cili ke dalam makanan secara umum adalah idea yang sangat menarik.

Post a Comment

Komen Anda

Berita Semasa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...