من الأيات القرآن الكريمة
Jom Dengar Al Quran
MaCaM MaCaM BloG

Dapatkan animasi di Sini
KAMI RINDUKANMU, KEKASIH ALLAH YA RASULULLAH

Jom Ikut Mee Udang....

Friday, March 25, 2011

Serbuk Kari Terkenal Guna Sijil Halal Tidak Diiktiraf


[SH] PETALING JAYA – Sebuah kilang kari terkenal dikenakan tindakan bukan sahaja disebabkan premis kotor malah dikesan menggunakan sijil dan logo halal yang tidak diiktiraf. Perkara itu terbongkar dalam operasi khas bersama Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) dan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais), semalam.

Pengarah Unit Aduan Awam MBPJ, Tengku Nazaruddin Tengku Zainuddin berkata, kilang itu menjalankan beroperasi dalam keadaan kotor. ”Hasil pemeriksaan mendapati semua pekerja juga tidak menitikberatkan soal kebersihan dengan masing–masing tidak menggunakan sarung tangan, apron dan penutup kepala ketika proses pengilangan berjalan.

Mereka juga membiarkan sahaja tempayan yang mempunyai bahan yang diperam di atas lantai tanpa menggunakan pelapik di bahagian bawahnya. ”Cara penyediaan makanan sebegini boleh menyebabkan bahan yang disediakan tercemar dan boleh memudaratkan pengguna,” katanya.

Tindakan diambil di bawah Seksyen 27 (1) tidak mengendalikan stor dengan bersih serta Seksyen 15 tidak mengendalikan premis dengan bersih. Satu notis amaran berserta tiga kompaun dikeluarkan dalam operasi tersebut.

Sementara itu, Pegawai Perhubungan Awam Jais, Norhamizah Othman berkata, kilang kari itu juga didapati menggunakan sijil halal bukannya dikeluarkan oleh Jais atau Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

”Setakat ini di Selangor kita tidak lagi mengiktiraf sijil halal yang dikeluarkan oleh pihak swasta dan kita menasihatkan kepada pemilik kilang itu supaya membuat permohonan yang sah sama ada dengan Jais ataupun Jakim.

”Jika mereka enggan, kilang terbabit tidak boleh menggunakan logo halal pada produk keluarannya kerana ianya jelas cuba memperdaya pengguna Islam di negeri ini,” katanya

Post a Comment

Komen Anda

Berita Semasa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...