من الأيات القرآن الكريمة
Jom Dengar Al Quran
MaCaM MaCaM BloG

Dapatkan animasi di Sini
KAMI RINDUKANMU, KEKASIH ALLAH YA RASULULLAH

Jom Ikut Mee Udang....

Monday, May 30, 2011

PULANG LEPAS TIGA HARI DIKEBUMI


[PO] Penduduk Kelurahan Batipuh Panjang, Kecamatan Kota Tengah, Kota Padang, Sumatera Barat, Indonesia digemparkan dengan kejadian aneh seorang warta tua daerah itu yang mati tiga hari lalu pulang ke rumahnya. Lelaki tua itu, Faizal Diman, 75, pulang ke rumah di waktu Maghrib sebaik saja penduduk kampung sedang bersiap-siap un­tuk mengadakan kenduri arwah.

Faizal Diman
Ahli keluarga Faizal yang sedang sibuk menguruskan majlis doa terkejut melihat arwah berdiri di depan pintu rumahnya. Dia meminta makanan melalui isyarat mulut.

Beberapa jiran tetangga yang berada di situ melarikan diri ketakutan. Mereka berasa hairan bagai­mana, arwah Faizal boleh bangkit dari kubur selepas tiga hari me­ninggal dunia. Salah seorang anak Faizal, Afrizon, 35, terkejut melihat bapanya berdiri di hadapan pintu sebaik saja dibuka. Lebih mengejutkan lagi, mayat arwah ayahnya masih berkea­daan baik.

Arwah ditemui oleh seorang lelaki yang tidak dikenali. Lelaki itu mem­beritahu dia menemui arwah berjalan berseorangan di kawasan perkuburan. Lelaki itu tidak mensyaki apa-apa terhadap arwah dan terus menemaninya ke rumahnya berhampiran kawasan perku­buran itu.

“Agak mustahil seorang yang sudah meninggal dunia boleh hidup semula dan kembali ke rumah. Saya tidak percaya sama sekali kejadian ini,” ujar lelaki itu sebaik saja dimaklumkan tentang kema­tian arwah bapa Afrizon. Peliknya, arwah Faizal memakai se­pasang baju serba putih. Dia tidak kelihatan seperti orang mati. Dia masih boleh berjalan dan menggerakkan seluruh anggota badannya.

“Saya seperti tidak percaya kata-kata mereka. Sangka saya, mereka cuma ber­gurau saja. Rupanya lelaki tua yang saya temui tidak jauh dari kawasan perkuburan itu sudah meninggal dunia,” kata lelaki yang dikenali sebagai Rohim terkejut.

Sebaik saja membawa masuk ayah mereka, beberapa orang ahli keluarganya menyediakan makanan untuknya. Selepas makan, arwah minta diri untuk pulang. Mereka menemani arwah sehingga sam­pai di kubur. Lebih menge­jutkan lagi, kubur arwah masih berkea­daan sempurna tidak berubah seperti tiga hari lalu.

“Saya hairan bagaimana arwah ayah boleh keluar dari kubur sedangkan kubur­nya masih tidak terusik. Kadang-kadang ia tidak masuk akal,” jelasnya lagi. Arwah ayahnya hanya berdiri di ha­dapan kuburnya beberapa ketika sebelum hilang. Mereka percaya, lelaki itu adalah jin yang menyerupai arwah bapanya.

Menurut Afrizon lagi, semasa hayat, arwah bapanya merupakan seorang pengamal ilmu hitam. Dia amat dihormati dan dikenali penduduk kampung. Kemunculannya sewaktu penduduk kampung sedang bersiap sedia menga­dakan kenduri arwah menimbulkan tanda tanya kepada semua jemaah yang berada di rumah Afrizon.

Ramai di kalangan mereka percaya yang balik ke rumah itu bukan arwah Faizal sebaliknya jin yang dipeliharanya sejak sekian lama sebagai kadamnya. Kata Afrizon, sebelum meninggal du­nia, arwah pernah mengadu sakit dada. Mereka kemudian membawa arwah ke sebuah hospital.

Bagaimanapun, arwah meninggal sebaik saja menerima rawatan doktor. Selesai uru­san dokumentasi, arwah dibawa pulang sebelum urusan peng­kebumian dilakukan. Mereka mengadakan kenduri arwah selama tujuh hari sebagai adat resam penduduk desa itu. Mereka terkejut apabila arwah Faizal pulang selepas tiga hari dikebumikan.

Post a Comment

Komen Anda

Berita Semasa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...