من الأيات القرآن الكريمة
Jom Dengar Al Quran
MaCaM MaCaM BloG

Dapatkan animasi di Sini
KAMI RINDUKANMU, KEKASIH ALLAH YA RASULULLAH

Jom Ikut Mee Udang....

Sunday, March 11, 2012

Proton P3-21A : Kereta Proton Wajah Baru



[YT] PROTON Holdings Bhd dijadualkan memperkenalkan kereta global pertamanya, yang akan memenuhi standard piawaian antarabangsa, khususnya di pasaran Eropah pada Februari tahun depan.

Difahamkan, model yang buat masa ini dikenali dengan nama kod P3-21A itu adalah daripada model Proton Tuah iaitu satu daripada kereta konsep yang ditampilkan pada Pameran Motor Antarabangsa Kuala Lumpur 2010 (KLIMS) akhir tahun lalu. Model itu adalah kereta konsep sedan baru yang dikatakan bagi menggantikan pengeluaran kereta Proton Persona serta berada pada kelas sama seperti model kereta Toyota Corolla Altis atau Honda Civic.

Pengarah Urusannya, Datuk Seri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir, berkata model baru itu akan menjadi perintis kepada transformasi imej Proton dari segi pengeluaran kereta bermutu tinggi untuk pasaran global.

“Dengan model P3-21A, masanya sudah tiba untuk Proton memperkenalkan kereta global yang bukan saja diterima di Malaysia atau peringkat serantau dan pasaran tertentu saja, tetapi kereta yang memenuhi standard negara maju serta menepati selera pembeli seluruh dunia,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas mengumumkan persiapan pengeluaran kereta global pertama Proton di kilang pengeluaran syarikat itu di Tanjung Malim, semalam.

Mengulas lanjut model baru berkenaan, Syed Zainal Abidin berkata ia dijadual menjengah pasaran antarabangsa enam bulan selepas tarikh pelancarannya di pasaran domestik.

“Kami akan berusaha untuk memendekkan tempoh pengenalan model ini di pasaran domestik dan untuk pasaran eksport kurang daripada enam bulan kerana yakin terhadap mutu pengeluarannya yang menepati standard piawaian antarabangsa, khususnya di Eropah,” katanya.

Model baru itu akan menggunakan kira-kira 95 peratus isi kandungan tempatan dan menggunakan enjin turbo Campro.

Post a Comment

Komen Anda

Berita Semasa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...