من الأيات القرآن الكريمة
Jom Dengar Al Quran
MaCaM MaCaM BloG

Dapatkan animasi di Sini
KAMI RINDUKANMU, KEKASIH ALLAH YA RASULULLAH

Jom Ikut Mee Udang....

Sunday, May 13, 2012

Hikmah Sembelihan Cara Islam



[FB] Allah Maha Mengetahui segala sesuatu kerana Dialah yang menjadikan semua makhluk, oleh itu setiap perintah dan peraturanNya mesti mempunyai kebaikan dan hikmah disebaliknya, tetapi kita yang kurang ilmu tidak mengetahuinya.

Begitu juga dengan cara sembelihan haiwan ternakan yang diwajibkan dalam Islam, walaupun nampak kejam dari kaca mata orang barat kerana kita menggunakan pisau yang tajam untuk menyembelih leher haiwan secara terus, tapi ternyata ia mempunyai banyak kebaikan dan menghasilkan daging yang lebih selamat untuk dimakan berbanding dengan cara yang diamalkan oleh orang barat yang membuatkan haiwan pengsan dengan kejutan elektrik atau ubat pelali terlebih dahulu.

Cara sembelihan Islam ialah dengan memotong vena jugular, arteri karotid, trakea dan esofagus supaya darah dapat dikeluarkan dengan cepat dan banyak sekali. Orang barat mendakwa cara sembelihan mereka dapat mengurangkan rasa kesakitan binatang. Walau bagaimanapun, dakwaan mereka ini ternyata salah berdasarkan kepada hasil kajian per bandingan kedua-dua cara sembelihan yang dijalankan secara saintifik di Jerman.

Hasil kajian perbandingan ini menunjukkan:

1. Cara sembelihan Islam menghasilkan daging yang bersih daripada darah kerana semua darah disalurkan keluar dengan cepat, manakala cara sembelihan barat menyebabkan terdapat darah beku di dalam daging sebanyak 45% yang mana ini adalah berbahaya apabila dimakan, terutamanya kanak-kanak.

2. Cara sembelihan Islam, pada 3 saat pertama, haiwan yang disembelih tidak merasa sakit kerana lehernya dihiris dengan cepat menggunakan pisau yang tajam.

3. Pada 3 saat berikutnya, haiwan yang disembelih tidak sedarkan diri kerana semua darah keluar dengan cepat dari badan.

4. Selepas 6 saat ini, haiwan yang disembelih tidak merasa sakit langsung kerana hampir semua darah telah keluar dari badan. Dalam masa yang sama, jantung masih berdenyut lagi, dan dengan denyutan ini darah yang berbaki ditolak keluar lagi dari badan, dan ini menghasil kan daging yang bersih daripada darah dan ia selamat untuk pengguna. 

Sebaliknya, cara sembelihan barat menyebabkan haiwan berasa sakit kerana proses kematian nya mengambil masa yang lebih lama dan darah sempat membeku di dalam daging.
Begitulah kelebihan cara sembelihan Islam yang diamalkan. Dengan hasil kajian ini, maka ter tolaklah dakwaan barat bahawa cara sembelihan adalah kejam kepada haiwan, walhal cara sembelihan mereka lebih kejam kerana menyakitkan haiwan yang disembelih.

Post a Comment

Komen Anda

Berita Semasa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...