من الأيات القرآن الكريمة
Jom Dengar Al Quran
MaCaM MaCaM BloG

Dapatkan animasi di Sini
KAMI RINDUKANMU, KEKASIH ALLAH YA RASULULLAH

Jom Ikut Mee Udang....

Monday, January 14, 2013

Asal Usul Perkataan 'Assassins'


[FB] Apakah itu Gerakan Hashashin (Assasins)? Ia adalah Gerakan Syi'ah Batiniah bersikap Terroris diasaskan pd tahun 483 H di kawasan pergunungan Selatan Laut Caspian. diasaskan oleh: - Ahmad bin Abdul Malik bin 'Attash (ketua di Kubu Isfahan) -Al-Hasan bin Muhammad bin Ali al-Sobbah (Hasan-i Sabbah); Ketua Kubu Alamut.

 Ia ditubuhkn setelah tumbangnya kerajaan-kerajaan Syi'ah Batiniah, Fatimiah Mesir dan Qaramitah Bahrain di tangan kesultanan Bani Seljuq bagi meneruskan gerakan Ajaran Kufur Batiniah.

Tugas Gerakan ini adalah: 

Membunuh pemimpin-pemimpin Politik Sunni dan mereka berjaya menculik serta membunuh Khalifah al-Mustarsyid, Khalifah al-Raasyid, Sultan 'Imad al-Deen Zanki, al-Amir Maudud bin al-Tuntakin, Sultan Mosul Nizamul Mulk, Menteri Besar kesultanan Seljuq, serta cubaan bunuh yang gagal terhadap Sultan Salahuddin al-Ayyubi.

Selain itu juga, mereka merompak dan bersubahat dengan musuh-musuh Islam dengan membuat onar dalam negeri-negeri Islam. Gerakan ini hanya tamat semasa penjajahan Moghul ke atas negara-negara Islam (kurun ke-7 Hijrah).

Post a Comment

Komen Anda

Berita Semasa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...