من الأيات القرآن الكريمة
Jom Dengar Al Quran
MaCaM MaCaM BloG

Dapatkan animasi di Sini
KAMI RINDUKANMU, KEKASIH ALLAH YA RASULULLAH

Jom Ikut Mee Udang....

Saturday, August 14, 2010

AWAS : QBB La ni...Produk Haram


Nak sedap nasi minyak, letak QBB. Nak lebih aroma masak kurma letak QBB. Nak rai raya juga ada QBB. Dalam stor makanan masjid surau juga boleh jumpa QBB. Jika benar maklumat ini, kita nak beli lagi ?

Adalah dimaklumkan sejak sekian lama, kami dan para pengguna yang lain telah menggunakan produk berjenama QBB Ghee untuk pelbagai masakan dan upacara keagamaan tanpa ragu, dan amat yakin ia dikilangkan serta dihasilkan daripada susu lembu berdasarkan pengilangannya di Queensland, Australia.

Namun demikian, mutakhir ini, kami mendapati walaupun warna dan aromanya hampir sama, rasanya amat berbeza sekali. Untuk itu, kami mula membuat penyelidikan dan mendapat rumusan seperti berikut :

1. Pengilang asal Butter Producers’ Co-operative Federation Ltd yang beralamat di No 489, Kingsford Smith Drive, Hamilton, Brisbane, Australia sudahpun menamatkan operasi pada September 2006 dan tidak lagi tersenarai dalam laman Web Lembaga Perdagangan Australia. Dan lagi, gambar satelit dari google map juga menunjukkan tapak tersebut kini tanah terbiar.

2. Dicetak di Tin produk tersebut dihasil berasaskan Lemak Susu dari Lembu Australia dan dalam tulisan yang lebih kecil dan sukar dibaca, dinyatakan bahawa ia dikilangkan oleh QBI Packaging S/B No ( Syarikat Malaysia ) dan dikilangkan dengan lessen daripada QBB Singapura.

3. QBB Singapura asalnya adalah Ejen Jualan QBB bagi Malaysia, Singapura dan Brunei dan alah tidak jelas samada pada ketika penutupan operasi pada 2006, Cap Dagangan QBB telah dipindah milik kepada QBB Singapura. Kami mengesyaki QBI Malaysia dan QBB Singapura bersama-sama melakukan pengeluaran haram serta terus memperdagangkan produk tiruan tanpa mendapat kebenaran atau perpindahan hak daripada pengeluar asal yang sudahpun ditutup.

4. Laporan analisa yang dilakukan oleh Makmal Teknologi Pemakanan berpengaruh di Australia terhadap kandungan produk ini daripada tin yang diambil dari Malaysia ke Australia oleh salah seorang ahli kami menunjukkan penemuan berikut :-

5. Produk ini mengandungi bahan pewarna dan perasa berupa Lemak babi serta bahan perasa dibenarkan yang turut menghasilkan warna, rasa dan aromanya seakan sama dengan produk asalnya. ( Laporan Asal ada bersama dengan pengirim surat ini). Dengan demikian, kumpulan/persatuan pengguna kami harus memboikot produk ini atas alas an berikut :-

a) Pengguna Islam tidak dapat menggunakannya kerana ia Haram.

b) Penganut Hindu dan Sikh tidak dapat menggunakannya untuk upacara nyalaan lampu minyak, acara agama mahupun persediaan makanan kerana Tempat persembahan adalah dilarang keras menggunakan mana-mana haiwan ataupun lemak haiwan.

c) Ahli kami yang mengamalkan Vegeterian tidak boleh menggunaka produk ini. Kami yakin bahawa QBB Ghee yang dijual di Malaysia, Singapura dan Brunei selepas penutupan BPFC, adalah produk tiruan iaitu melanggar akta yang berkaitan prinsip penggunaan tanda niaga / cap dagangan. Dengan ini, kami harap pihak puan dapat mengambil tindakan sewajarnya bagi menghentikan jualan produk berkenaan.

sumber : cina-islam blog. (mohon sebarkan)
KREDIT UNTUK : Politik Banjar

Post a Comment

Komen Anda

Berita Semasa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...