Lebih menarik lagi apabila gelaran tersebut berjaya dipertahankan oleh kenderaan pelbagai guna (MPV) itu selama tiga tahun berturut-turut. Inilah antara produk terlaris UMW Toyota Motor Sdn. Bhd. (UMW Toyota).
BAHAGIAN belakang Avanza kini lebih menarik perhatian. |
Namun, senario itu mula berubah apabila dua pengeluar kenderaan tempatan iaitu Proton dan Perodua memperkenalkan produk masing-masing, sekali gus menggugat monopoli Avanza.
Biarpun berada dalam kategori berlainan iaitu nasional dan bukan nasional, kemasukan model Proton Exora dan Perodua Alza memberi pilihan baharu kepada kalangan pengguna. Kedua-dua MPV itu dilihat menjadi antara penyebab jumlah jualan Avanza menurun. Ditambah dengan pengenalan model MPV daripada pesaing Toyota lain yang turut ingin berkongsi pasaran MPV tempatan.
Proton Exora diperkenalkan pada tahun 2009, manakala Perodua Alza menyertai persaingan pada 2010. Kedua-dua model itu sememangnya membantu mengembangkan lagi segmen MPV di negara ini. Malah, firma penyelidikan dan perunding antarabangsa, Frost & Sullivan menyifatkan tahun 2009 dan 2010 sebagai tahun penting buat segmen MPV.
Penurunan jualan Avanza bukan sahaja kerana kemunculan produk-produk daripada pesaingnya, tetapi turut disebabkan oleh wajah lama Avanza. Konsumer sudah pastinya tertarik dengan produk baharu. Apatah lagi pada harga mampu milik.
Rekaan ala-ala kotak Avanza telah ditamatkan minggu lalu. Pembedahan kosmetik dilakukan oleh Toyota Motor Corporation (TMC). Hasilnya, Avanza generasi kedua dizahirkan. Avanza kini nampak lebih moden, sporty dan dinamik.
REKAAN papan pemuka yang minimalis dan praktikal. |
Rupa hadapan Avanza diubah. Paparan tiga dimensi diserapkan pada bahagian bonet. Bampar baharu dan set lampu hadapan dengan gril baharu menjadikannya lebih kemas. Perkara sekecil alat semburan air cermin hadapan juga telah dialih kedudukannya.
Kurang berat
Cermin hadapan jentera itu dicondongkan lagi untuk kelihatan sedikit lebar dan semakin sporty. Cermin sisi ditambah dengan lampu isyarat membelok. Pembuka pintu bahagian luaran ditukar kepada jenis grip. Tiada lagi pembuka pintu gaya van.
Masuk sahaja ke dalam MPV tu, bahagian dalamannya kelihatan seperti sebuah kereta. Paling ketara ialah stereng tiga jejari yang lebih kecil jika dibandingkan model sebelumnya. Pencahayaan kabin juga lebih terang dan menenangkan.
Tema warna hitam menyelubungi bahagian dalaman. Papan pemuka dua tona menerima rekaan semula yang mana semua fungsi antaramuka ditempatkan pada bahagian tengah. Instrumen meter 3D berlatarbelakang warna oren pula dihiasi lingkaran krom.
Aspek keselesaan amat penting untuk sesebuah MPV. Jadi, tidak hairanlah jika ruang kabin model itu turut ditambah baik. Panjangnya bertambah di antara 10 hingga 15 milimeter. Malah barisan tempat duduk telah dicondongkan sedikit.
Turut diubah ialah tempat duduk barisan ketiga yang dipisahkan kepada menjadi dua buah kerusi. Ruang but lebih luas dengan faktor condong tempat duduk dan peluasan ruang kabin. Pelbagai ruang simpanan barangan kecil disediakan dalam kabin kenderaan.
Terdapat dua pilihan enjin iaitu 1.3 liter dan 1.5 liter yang kemudiannya dikembangkan menjadi empat varian 1.3E, 1.5G, 1.5E dan 1.5S. Avanza mengguna khidmat enjin spesifikasi Euro 4 dan ditala untuk dipadankan dengan kualiti petrol di Malaysia.
Tambahan lain membabitkan stereng kuasa elektrik yang hanya menggunakan tenaga sewaktu stereng dipusingkan. Kadar bunyi dan getaran pula dikurangkan dengan aplikasi bahan penebat bunyi. Soal keselesaan pemanduan dikatakan semakin baik dengan adanya sistem ampaian baharu.
Presiden UMW Toyota, Ismet Suki memberitahu sebanyak 710 unit Avanza sudah ditempah di antara bulan Disember lalu sehingga 10 Januari 2012. Sasaran jualan tahun ini ialah di antara 8,800 sehingga 9,000 unit.
Ismet menyifatkan tahun 2012 sebagai tahun menarik buat Toyota. Sebabnya empat model baharu akan diperkenalkan, di samping penambahbaikan model-model sedia ada. Antara yang disebut-sebut ialah model Prius C menjelang Februari nanti. Sama-sama kita nantikan.
Post a Comment
Komen Anda