من الأيات القرآن الكريمة
Jom Dengar Al Quran
MaCaM MaCaM BloG

Dapatkan animasi di Sini
KAMI RINDUKANMU, KEKASIH ALLAH YA RASULULLAH

Jom Ikut Mee Udang....

Friday, February 10, 2012

Wartawan Saudi Hina Nabi Muhammad SAW


[SO] JEDDAH - Permohonan maaf wartawan Arab Saudi, Hamza Kashgari berhubung kontroversi yang dicetuskannya melalui tulisan di akaun twitternya mengenai Nabi Muhammad SAW gagal menghentikan kempen kumpulan Salafi terhadapnya, sehingga menyebabkan dia melarikan diri dari negara asalnya itu.

Kempen yang pada asalnya merupakan reaksi spontan, kini dikendalikan secara teratur dan turut diiringi ugutan mahu bunuh wartawan itu. Hamza melarikan diri berikutan kempen puak Salafi itu. Wartawan akhbar Al-Bilad itu juga menerima pelbagai ancaman selain alamat dan nombor telefonnya diedarkan supaya memudahkan usaha mengesannya.

Dalam pada itu, terdapat laporan yang mengatakan dia kini berada di Kanada, malah ada juga mendakwa dia berada di Asia Tenggara. Sabtu lalu, semasa sambutan kelahiran Nabi Muhammad SAW, Hamza didakwa menulis kata-kata yang menyinggung perasaan umat Islam.

Beliau bagaimanapun telah meminta maaf tetapi tidak diterima. Dalam tweetnya, Kashgari menulis, dia amat mengagumi sifat yang ada pada Nabi tetapi mahu bersalaman dengan baginda bukan sebagai pengikut tetapi setaraf dengannya.

Rentetan kejadian itu, satu kumpulan Sheikh Sahwa yang diketuai oleh Sheikh Nasser al-Omar secara terbuka telah meminta supaya pihak kerajaan mengeluarkan satu keputusan diraja bagi menangkap penulis itu.

Post a Comment

Komen Anda

Berita Semasa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...