من الأيات القرآن الكريمة
Jom Dengar Al Quran
MaCaM MaCaM BloG

Dapatkan animasi di Sini
KAMI RINDUKANMU, KEKASIH ALLAH YA RASULULLAH

Jom Ikut Mee Udang....

Tuesday, December 18, 2012

Di India Ada Khidmat Mengorek Telinga

Seorang lagi pakar membersihkan lubang telinga, Sadanand, 35, meneruskan perniagaan daripada bapanya.
Jarum besi perlu dibalut dengan kapas supaya kekotoran pada lubang telinga dapat dikeluarkan dengan mudah
[SH] SEORANG lelaki menahan kegelian apabila lubang telinganya dibersihkan oleh tukang korek telinga jalanan di India. Dengan hanya berbekalkan jarum besi, penyepit dan gulungan kapas, Muhammad Abbas, 38, tidak malu memegang status tukang pembersih telinga demi mencari rezeki halal.

Menurut Abbas, perniagaan yang diusahakan di sepanjang jalan Delhi Lama, merupakan warisan peninggalan bapanya yang juga bekas tukang korek telinga. Bagaimanapun, Abbas sedikit kecewa apabila pekerjaan yang dianggap mulia itu, mula terpinggir selepas generasi masa kini lebih rela menggunakan pengorek telinga sedia ada.

 "Saya diajar oleh bapa yang mana beliau mendapat ilmu itu daripada datuk saya. Ahli keluarga kami mengendalikan pekerjaan ini sejak di zaman Mogul lagi.

"Kira-kira 30 pasang telinga dapat dibersihkan, tetapi hanya pelanggan yang berusia berani mendapatkan khidmat ini. Jarang sekali anak-anak muda meminta saya mengorek telinga mereka," katanya sambil mengaku hanya memperoleh pendapatan kira-kira 30 rupees (RM1.70) sehari.

Post a Comment

Komen Anda

Berita Semasa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...