من الأيات القرآن الكريمة
Jom Dengar Al Quran
MaCaM MaCaM BloG

Dapatkan animasi di Sini
KAMI RINDUKANMU, KEKASIH ALLAH YA RASULULLAH

Jom Ikut Mee Udang....

Wednesday, September 21, 2011

Gaddafi Didakwa Guna Mercedes Canggih Untuk Melarikan Diri

KERETA Mercedes ML yang merupakan model sama yang dimiliki Muammar Gaddafi.

[KO] PARIS - Bekas pemimpin Libya, Muammar Gaddafi berjaya melarikan diri dengan menaiki kenderaan pacuan empat roda paling canggih yang telah dibekalkan oleh Presiden Nicolas Sarkozy, lapor sebuah akhbar kelmarin.

Presiden Perancis tersebut memberikan lampu hijau kepada Gaddafi untuk menerima kenderaan jenis Mercedes ML berharga £3.5 juta (RM17.2 juta) yang telah diubah suai itu pada 2008.

Kenderaan kalis peluru dan kalis bom itu dilengkapi sistem komunikasi canggih yang membolehkan Gaddafi sentiasa berhubungan dengan tenteranya tetapi pada masa yang sama, ia mampu mengelak daripada dikesan sistem radar pemberontak.

"Pada 2007, Sarkozy yang ketika itu merupakan Menteri Dalam Negeri meluluskan penjualan kenderaan tersebut kepada Gaddafi," kata laman web tempatan, Mediapart

Mengulas mengenai laporan Mediapart, sumber tentera menyatakan, pendedahan itu boleh menjejaskan kredibiliti Sarkozy yang selama ini dianggap pemimpin dari Eropah yang mahu Gaddafi berundur daripada jawatannya. Gaddafi kini diburu tentera Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC) selepas rejimnya yang berkuasa selama 42 tahun berjaya ditumbangkan menjelang Hari Raya Aidilfitri lalu.

Post a Comment

Komen Anda

Berita Semasa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...