من الأيات القرآن الكريمة
Jom Dengar Al Quran
MaCaM MaCaM BloG

Dapatkan animasi di Sini
KAMI RINDUKANMU, KEKASIH ALLAH YA RASULULLAH

Jom Ikut Mee Udang....

Tuesday, March 1, 2011

Awas !!! Kehancuran Akidah Islam Singapura


[SP] Kebanyakkan melayu Islam Singapura menerima pendidikan barat sehingga mereka mengagungkan tamadun barat, mereka juga mengamalkan cara hidup yang terbuka berdasarkan pahaman liberal yang menyebabkan penghayatan Islam terhapus di sana.


Pengaruh barat ini sangat berkesan dalam menghapuskan pemahaman Islam dengan cara senyap dan sedikit demi sedikit sehingga menyebabkan umat Islam Negara itu jauh terpesong daripada ajaran Islam. Hal ini telah disuarakan oleh seorang menteri Negara itu yang ditugaskan bertanggungjawab tentang kebajikan orang-orang melayu Islam Negara itu. Beliau kuatir dan bimbang akan jenerasi akan dating lebih teruk dan tidak tahu identiti mereka sendiri.

Paling terpengaruh ialah anak-anak muda Islam di sana yang menjalankan kehidupan bebas sehingga tidak tahu batasan agama Islam kita, menyebabkan pergaulan bebas ini menjadi biasa dalam kehidupan mereka. Hal ini perlu dipertimbangkan, kerana ini merupakan malapetaka dari Allah disebabkan manusia makin melupainya. Tetapi saya hairan di sana ada Jabatan Agama, ada Pertubuhan Islam, ada orang alim tetapi kenapa mereka tidak mengambil tidakan yang sewajarnya untuk membendung masalah ini. Itulah hakikatnya apabila berada di Negara bukan Islam, semua aktiviti keagamaan disekat dan dipantau sehingga menyebabkan umat Islam sana jauh kepada agama Islam.

Diceritakan oleh kawan saya yang sering berkunjung ke sana, bagi orang Islam Singapura yang bekerja di sana tidak dibenarkan menunaikan solat dalam waktu bekerja, alasan majikannya solat boleh merugikan masa bekerja. Solat jumaat tidak dibenarkan dan sesiapa yang pergi atau keluar awal dari waktu rehat jam 1 : 00 tengahari akan dipotong gajinya sebanyak 45 dolar singapura sebulan. Hebat ancaman bukan Islam terhadap umat Islam di sana.

Dengan apa yang diceritakan di atas, dapat kita mengambil pengajaran bahawa Negara kita juga tidak terlepas dari ancaman tersebut. Perkara ini atau masalah ini sudah menjadi darah daging umat Islam kita yang sukakan hiburan tanpa batasan dan sangat memuja kehebatan barat. Saya memulis perkara ini ialah kerana merisaukan jenerasi muda kita dan jenerasi akan datang yang belum tahu keadaan sosialnya bagaimana. Takut jenerasi akan datang tidak mengenali Islam yang kaffah (Islam sebenar), mereka hanya tahu Islam liberal atau Islam yang berpandukan kehidupan sosial barat. Hal ini juga menjadi ancaman kepada kepupusan penghayatan Islam di Negara kita akan datang.

Marilah kita mulakan penghayatan Islam dikalangan keluarga kita dahulu sebagai pergerakkan permulaan untuk mengembalikan maruah Islam di Negara kita ini. Jika kita tidak menjadi pencetus kepada penghayatan Islam siapa lagi, mari kita mulakan dengan tindakan yang kecil dan disudahi dengan tindakan yang besar tanpa mengecewakan orang lain dengan tindakan yang berhikmah, tindakan mauizul hasanah dan mujadalah sebagai metode pegerakkan dakwah kita.

Post a Comment

Komen Anda

Berita Semasa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...